A kézbe vehető, érintésre változó, hangot adó érintőképernyős mobileszköz könnyen felkelti egy bölcsődés korú kisgyermek érdeklődését. Látva, hogy a kicsi milyen szívesen lefoglalja vele magát, a szülő joggal gondolhatja, hogy érdemes lehet neki odaadni az eszközt. Vajon mi rossz származhat abból, ha néhány percig mobilon vagy tableten játszik egy 2-3 éves gyermek? És miért lenne baj, ha közben magára hagyja a szülő, hogy elvégezze addig a teendőit?

A Kaliforniai Egyetem Pszichológia Tanszékének kutatói utánajártak ennek a kérdésnek. Egy kísérletben 78, átlagosan 2,5 éves kisgyermek részvételével azt vizsgálták, hogy vajon egy 9 percig tartó tevékenység tartalma befolyásolja-e a gyermek teljesítményét egy olyan feladatban, ami a szabályok közötti rugalmas váltást méri. Ebben a feladatban a kisgyerekeknek kétféle színű pálcikát és korongot kellett, először forma, majd szín szerint szétválogatni. A szabályok közötti váltáshoz szükséges, 2-3 éves kor között intenzíven fejlődő képességet szakmai nyelven kognitív flexibilitásnak hívjuk. Ennek a későbbiekben is nagy szerepe van az új, akár váratlan helyzetekhez való alkalmazkodásban, a feladatok közötti váltásban és a rugalmas gondolkodás/viselkedés kialakulásában.

A kísérlet során a gyerekeket 3 csoportra osztották. A három csoportban a gyerekek különböző tevékenységet folytattak 9 percig:

  1. csoport: iPaden olyan játékot játszottak, ahol mozgó lufi figurákra rákoppintva kellett azokat kipukkasztani
  2. csoport: nagymozgásos tevékenységeket végeztek, pl. alagútban bújkáltak, labdáztak, hopplabdán ugráltak
  3. csoport: rajzoltak és színeztek

Majd ezt követően végeztették el velük a fent már említett, szabályok közötti rugalmas váltást mérő feladatot. A kutatók azt is mérték, hogy a kütyüző csoportban a gyerekek mennyire tartották a kapcsolatot a szülővel, és ez hogyan befolyásolta aztán a rugalmasságukat az említett feladatban.

kütyüzés vagy mozgás?

A következő eredményeket kapták:

  • a nagymozgásos tevékenységet végző gyerekek a másik két csoportnál jobban teljesítettek a rugalmas váltást mérő feladatban,
  • a rajzolókhoz képest a kütyüzők teljesítménye nem tért el jelentősen,
  • azok a gyerekek, akik kütyüzés közben tartották a kapcsolatot a szülővel, jobban teljesítettek a magányosan kütyüző gyerekekhez képest.

A kísérlet eredménye felhívja a figyelmet a kütyüzés által gyakran kiszorított nagymozgásos tevékenységek jelentőségére, amelyek többek között a rugalmas gondolkodás és viselkedés kialakulásáért felelős agyi területeket is serkentik. A vizsgálat eredménye azt is mutatja, hogy amennyiben esetleg használja a kisgyermek a mobileszközt, nem mindegy, hogy közben magára hagyják-e őt, vagy lehetőséget adnak számára, hogy tartsa a felnőttel a kapcsolatot.

Ha nem is tudjuk figyelni folyamatosan, hogy mit csinál a mobilon/tableten a gyermek, hiszen meg kell főzni az ebédet/ki kell mosni a ruhát, azért igyekezzünk biztosítani, hogy legyen a gyermek közelében valaki, akihez tud szólni, akitől kérdezhet, akinek meg tudja mutatni, ha valami érdekes a számára, vagy akit be tud vonni a tevékenységébe.

forrás:https://cpb-us-e1.wpmucdn.com/sites.ucsc.edu/dist/9/188/files/2019/01/AntrilliWang2018-22kyc51.pdf