Kutatásaink

Kutatásainkban a digitális világ gyerekekre való hatását vizsgáljuk. Elsősorban pszichológiai hatásokra vagyunk kíváncsiak, például változik-e a figyelem, az érzelemszabályozás vagy a társas kapcsolatok minősége és mennyisége a digitális eszközök használata révén.

Alfi, a gyerekbarát mobil

Alfi, az ELTE pszichológusai és informatikusai által fejlesztett, tudományos alapokon nyugvó gyerekbarát applikáció.

Részletek és jelentkezés
Alfi, a gyerekbarát mobil

A Covid és a mobileszköz használat kisgyerekeknél

Kutatásunkban a Covid-járvány alatt és után óvodáskorukat töltő gyerekek mobileszköz használati szokásait, valamint gondolkodásbeli- és társas készségeit, illetve ezek összefüggéseit hasonlítjuk össze.

Részletek és jelentkezés
A Covid és a mobileszköz használat kisgyerekeknél

Mobil-szokások és készségmérés

Kutatásunkban gyerekek mobileszköz használati szokásait, valamint gondolkodásbeli és társas készségeit mérjük fel és követjük nyomon.

Részletek
Mobil-szokások és készségmérés

Digitális idő

Korábbi kutatásunk alapján az óvodáskorúak több, mint fele rendszeresen használ valamilyen digitális eszközt. Vajon ez az arány milyen az iskolások körében, és pontosan mennyi időt töltenek a gyerekek ezekkel az eszközökkel?

Részletek és jelentkezés
Digitális idő

Mesék és kreativitás

Vajon a digitális mesekönyvek vizuális megjelenítésének mértéke, illetve hogy a szülő vagy az eszköz olvassa fel a mesét, hogyan befolyásolja a gyerekek kreativitását és fantáziáját?

Részletek
Mesék és kreativitás

Viselkedésproblémák és túlzott kütyüzés: Melyik az ok és melyik az okozat?

Hosszú távú kutatásunkban a viselkedésproblémák (pl. figyelemzavar, hiperaktivitás) és a digitális eszközhasználat kapcsolatát vizsgáltuk.

Részletek
Viselkedésproblémák és túlzott kütyüzés: Melyik az ok és melyik az okozat?

Mi történik 6 perc játék után? - A digitális játékok hatása a figyelemre

Kutatásunkban azt vizsgáltuk, hogy a digitális eszközökön való játék után más mintázatot mutat-e a gyerekek figyelme, mint egy hagyományos játék után.

Részletek
Mi történik 6 perc játék után? - A digitális játékok hatása a figyelemre

Készségmérés digitálisan

A kutatás során társas készségeket mérő tesztek digitális változatait alakítottuk ki, amelyek lehetővé teszik a távoli, otthoni környezetben történő tesztfelvételt és a pszichológiai kutatás modernizálódását.

Részletek
Készségmérés digitálisan

Autizmus és ADHD felismerés okoseszközökkel

Egy mozgáselemző okosóra és mesterséges intelligencia segítségével szeretnénk beazonosítani az autizmussal és ADHD-val érintett gyerekeket.

Részletek
Autizmus és ADHD felismerés okoseszközökkel

Digitális nevelési stílusok

Online felmérésünkben 7 év alatti gyerekek szüleit kérdeztük gyermekük mobil- és tablethasználatáról, illetve a szülők hozzáállását, véleményét a gyerekkori "kütyüzéssel" kapcsolatban.

Részletek
Digitális nevelési stílusok

A mobileszközök használatának hatása óvodáskorú gyerekek kognitív képességeire

Hogyan hat a gyakori mobil- és tablethasználat a gyerekek figyelmi és társas készségeire, valamint finommozgására?

Részletek
A mobileszközök használatának hatása óvodáskorú gyerekek kognitív képességeire

Mobilkötődés, mobilhiány

Mi, felnőttek vajon mennyire kötődünk a mobilunkhoz? A mobiltól való elválasztás hatásainak kísérletes vizsgálata.

Részletek
Mobilkötődés, mobilhiány

Publikációk

Liszkai-Peres, K., Budai, Z., Kocsis, A., Jurányi, Zs., Pogány, Á., Kampis, G., Miklósi, Á. and Konok, V. (2024). Association between the use of mobile touchscreen devices and the quality of parent-child interaction in preschoolers. Front. Child Adolesc. Psychiatry 3:1330243. https://doi.org/10.3389/frcha.2024.1330243

PDF letöltése

Konok, V., & Szőke, R. (2022). Longitudinal Associations of Children’s Hyperactivity/Inattention, Peer Relationship Problems and Mobile Device Use. Sustainability, 14(14), 8845. https://doi.org/10.3390/su14148845

Dowload PDF

Csizmadia, G., Liszkai-Peres, K., Ferdinandy, B., Miklósi, Á., & Konok, V. (2022). Human activity recognition of children with wearable devices using LightGBM machine learning. Scientific Reports, 12(1). https://doi.org/10.1038/s41598-022-09521-1

PDF letöltése

Konok, V., Liszkai-Peres, K., Bunford, N., Ferdinandy, B., Jurányi, Z., Ujfalussy, D. J., … Miklósi, Á. (2021). Mobile use induces local attentional precedence and is associated with limited socio-cognitive skills in preschoolers. Computers in Human Behavior, 120(December 2020). https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106758

PDF letöltése

Konok, V., Bunford, N., & Miklósi, Á. (2020). Associations between child mobile use and digital parenting style in Hungarian families. Journal of Children and Media, 14(1), 91–109. https://doi.org/10.1080/17482798.2019.1684332

PDF letöltése

Konok, V., Pogány, Á., & Miklósi, Á. (2017). Mobile attachment: Separation from the mobile phone induces physiological and behavioural stress and attentional bias to separation-related stimuli. Computers in Human Behavior, 71, 228–239. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.002

PDF letöltése

Konok, V., Gigler, D., Bereczky, B. M., & Miklósi, Á (2016). Humans’ attachment to their mobile phones and its relationship with interpersonal attachment style. Computers in Human Behavior, 1;61:537–47.

PDF letöltése

Kutatásainkról a médiában

A digitális eszközök és a hiperaktivitás kapcsolata kétirányú, oda-vissza hatnak egymásra

Telex, 2022

A képernyő bűvöletében

Demokrata, 2021

A mobilozás alapvetően megváltoztatta, ahogy a 2010 után született gyerekek befogadják a világot

Qubit, 2021

A digitális eszközök használata megváltoztatja azt, ahogyan a világot látjuk

HírTV, 2021

A sokat mobilozó gyerekek nem látják a fától az erdőt

Telex, 2021

Az ELTE kutatói szokatlan jelenséget tapasztaltak a mobilozó gyerekeknél

HVG, 2021

Milyennek nevelje a gyereket a mobil? Mit kezdjen egy gép a zaklatással?

Index, 2020

Hagyjam vagy ne hagyjam? A „kütyüzés” hatása a gyerekekre

Mindennapi Pszichológia, 2020

A kütyüzés hatásai - a gyerekek digitális eszközhasználati szokásait kutatják az ELTE Alfa Generáció Labor munkatársai

Magyar Televízió, M5, Novum című műsor, 2020

A kétéves gyerekek fele már ’kütyüzik’

Origo, 2019

Mit csinálj, ha a gyerek egyre többet kütyüzik? Magyar kutatók segítenek

Dívány, 2019

Digitális gyermekkor – segíts felfedezni az alfa generációt!

Mindset, 2019

Mozgásra ösztönző applikációt fejleszt egy magyar kutatócsoport, lehet jelentkezni

Dívány, 2019

Kicsik és kütyük- Interjú Konok Veronikával

Élet és Tudomány, 2019

A kétévesek fele kütyüzik

24.hu, 2019

A sokat kütyüző gyerekek jobban figyelnek a részletekre

Dívány, 2018

Hazai kutatók szerint így alakítja át agyunkat a digitális világ

Dívány, 2018

Már a kétévesek fele használ digitális eszközöket

Digitális Család, 2017

Olyan számunkra a mobil, mint a gyereknek a plüssmackó

Origo, 2017

Digitális kisbabák, avagy mi lesz veled, alfa-generáció?

Dívány, 2016

Digitális bennszülöttek és a mobiltelefon

National Geographic, 2016

A bizonytalan fiatalok jobban kötődnek a mobiljukhoz

Origo, 2016

A bizonytalan fiatalok jobban kötődnek a mobiljukhoz

Index, 2016

Angol nyelven

Alfi, a családbarát applikáció

Alfi, a családbarát applikáció

Szeretnéd, ha gyermeked fejlesztő játékokkal játszana úgy, hogy közben biztonságban van a digitális térben? Kipróbálnál egy interaktív, útválasztós mesét? Alfival határokat is szabhatsz gyermeked digitális tevékenységének (pl. időkorlátozás beállításával).

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.