Sokan gondolhatják, hogy a közös mesenézés nem különbözik a közös meseolvasástól. Egy friss amerikai kutatás szerint azonban a szülői nyelvhasználat minősége és mennyisége is alacsonyabb a közös mesenézés során.

Ebben a cikkben a kutatók célja az volt, hogy összehasonlítsák, hogy a szülők a közös mesenézés és -olvasás alatt mennyit és mit mondanak a gyermeküknek.

A kutatásban 15 és 30 hónapos gyerekeket és szüleiket vizsgálták. A vizsgálat során a szülő-gyerek párokat random osztották be mesét néző vagy -olvasó csoportba. Annak érdekében, hogy a mesék tartalma ne befolyásolja az eredményeket, két fajta mesét nézhettek a gyerekek (Teletubby és Night Garden), illetve 16 mese közül olvashattak fel egyet a szülők. A mese az olvasók és nézők csoportjában is 30 percig tartott. Ha a gyerek figyelmét nem kötötte le a mese, rövid játékos szünetet tarthattak. 

A kutatók videófelvételeket készítettek és azokat elemezték: a szülői nyelvhasználat minőségét és mennyiségét is vizsgálták. Az elemzésbe nem tartozott bele a felolvasott mese szövege, csak a spontán beszédet vizsgálták.

  • A mennyiséget úgy mérték, hogy megszámolták a szülők által kimondott mondatokat és szavakat. 
  • A minőséget pedig úgy, hogy az új szavak* előfordulását és a mondatok átlagos hosszúságát mérték. Emellett kiszámolták, hogy egy mondatban átlagosan hány új szó fordul elő. Ez mutatta meg a kutatóknak a szülői szóhasználat gazdagságát a puszta gyakoriság elemzése helyett.

* Új szónak számított minden szó, amit még nem mondott a szülő a 30 perc alatt.

reading

Mivel a kutatók az előzetes eredmények alapján nem találtak különbséget a két eltérő mesét néző csoport között, megállapították, hogy nem függ a szülő nyelvhasználata a mese tartalmától, ezért a végső eredmények elemzéséhez összevonták őket egy csoportba. 

Ez alapján pedig a következőket találták: 

  • Mennyiség: a gyerekek életkorától függetlenül a mesét olvasó csoportban a szavak száma 3x, a mondatok száma pedig 2x több volt, mint a mesét nézők csoportjában. 
  • Minőség: A mesét olvasók csoportjában 2x több új szót használtak a szülők, és átlagosan hosszabbak is voltak a mondatok, mint a mesét hallgatók csoportjában. Érdekes eredmény, hogy a mesét nézők csoportjában annak ellenére, hogy átlagosan kevesebbet kommunikáltak a szülők, a mondataikban átlagosan mégis több új szót használtak. 

Az eredményeket összegezve elmondható, hogy a gyerek korától függetlenül gyakoribb, gazdagabb és komplexebb a szülői nyelvhasználat a meseolvasás alatt. 

Forrás: 

Hanson, Katherine G., Heather J. Lavigne, Stephanie G. Gover, and Daniel R. Anderson. 2021. ‘Parent Language with Toddlers during Shared Storybook Reading Compared to Coviewing Television’. Infant Behavior and Development 65:101646. doi: 10.1016/j.infbeh.2021.101646.