A megfelelő applikáció kiválasztásával a gyermekünk sokat tanulhat, de honnan tudjuk, hogy valóban megfelel-e neki vagy, hogy tényleg fejlesztő-e? Az alkalmazás letöltésekor válasszunk készségterületet, amit fejleszteni szeretnénk. Ha tehetjük, próbáljuk ki mi magunk is az alkalmazást és nézzünk utána az értékeléseknek. Ügyeljünk arra, hogy életkornak megfelelő, változatos játékos feladatokat tartalmazzon, és motiválja a gyermeket pl. pontszerzős rendszerrel.

Ma már elérhetők olyan applikáció-értékelő weboldalak, amik megbízhatóan jelzik, hogy melyik appok fejlesztőbbek, mint mások. Pl. a fejlesztőbb appoknak van célja, vagy adnak a gyermeknek visszajelzést. Azonban hozzá kell tenni, hogy ezek az értékelések nem vesznek figyelembe minden fontos szempontot, pl. a nyelvezet minőségét, mint a nyelv komplexitást vagy követhetőséget.

Ezért összegyűjtöttük a legfontosabb tanácsokat, amiket érdemes figyelembe venni, amikor egy gyermeknek applikációt töltünk le.

1. Válasszunk készségterületet, amit fejleszteni szeretnénk. Pl. ha a gyermek olvasási készségét szeretnénk fejleszteni, használjunk olyan pontos kifejezéseket, mint pl. a „szövegértés”, vagy „szókincs”. Ez megkönnyítheti a keresést és nagyobb valószínűséggel találjuk meg a gyermek számára megfelelőt. 

2. Próbáljuk ki az alkalmazást mi magunk is, hiszen a gyermek egyéni igényeinek akkor tudunk a legjobban eleget tenni, illetve így elkerülhetjük a nemkívánt tartalmakat is, pl. agresszív játékokat vagy reklámokat. Meg fogunk lepődni, hogy néha még nekünk is szórakoztató lehet egy gyerekeknek szánt játék!

3. Menjünk biztosra, hogy az alkalmazás megfelel az életkornak. Olvassuk el az alkalmazás-áruházban feltüntetett kort, de a legjobb, ha kipróbáljuk az appot és arra figyelünk, hogy nem jelent-e túl nagy kihívást (pl. tartalom, nyelvezet), vagy nem unalmas-e a gyermek számára. 

4. Találjunk olyan alkalmazást, ami változatos feladatokat tartalmaz. Az ismétlődő feladatok gyakran nem tudják tartósan lekötni a gyermek figyelmét, ezért olyan alkalmazást válasszunk, ami különböző tevékenységekkel, hosszabb ideig motiválja a gyermeket.

5. Keressük a változatos jellemzőkkel és funkciókkal bíró alkalmazásokat. Ha a játék kevés szolgáltatást és funkciót kínál, nincs elég gyakorlás, és ezáltal nem biztosít elég ingert és időt a készségek elsajátítására. Pl. egy több lépcsős jutalmazási rendszer vagy több szinten játszható játék fenntartja az érdeklődést addig, amíg el nem sajátítja a gyermek az adott készséget. Az is segít, ha nem csak egyedül, hanem párban vagy csoportban is játszhatók a játékok. 

6. Nézzünk utána az alkalmazásnak és olvassuk el az adatkezelési szabályzatot. Az applikáció-értékelő weboldalak (pl. common sense media) mellett a szülőknek/pedagógusoknak szóló oldalakon is utána lehet olvasni. Érdemes rákeresni az app gyártójára (milyen az értékrendjük, fejlesztettek-e korábban oktatási anyagot?) illetve elolvasni az adatkezelési szabályzatot.  A gyermekeknek szóló appoknak meg kell felelniük a Coppa-szabályzatnak (Children’s Online Privacy Protection Rule), ettől függetlenül óvakodjunk attól, hogy túl sok információt adjunk meg a gyerekről (pl. fotó).

Fontos hozzátenni, hogy bár a weboldalakon magas értéket elérő appok tényleg jobban fejlesztenek, mint az alacsony értékelésűek, egy kutatás szerint a magasra értékelt appok sem fejlesztenek annyira, mint amennyi lehetőség rejlik bennük (Taylor és mtsai. 2022).

Ezért használatukat csak mértékkel és szülői felügyelettel javasoljuk:

1. Először is, tegyük fel a kérdést magunknak: amit az app biztosít, azt csak egy app tudja biztosítani? Ha nem, válasszuk inkább a nem digitális fejlesztő játékokat.

2. Részesítsük előnyben a közös app használatot, ami biztosítja a gyermeknek, hogy kérdezzen, hogy beszélgetés alakuljon ki, vagy, hogy összekapcsoljuk a tanultakat a gyermek mindennapjaival.

3. Végül pedig, fontos odafigyelni arra, hogy jusson idő más fontos tevékenységekre is, amik fejlesztik a mozgást, a beszédet és a gondolkodást. Ilyen pl. a játszótér, a mese olvasás vagy a kötetlen beszélgetés/ játék.

Forrás: 

Taylor, G., Kolak, J., Bent, E. M., & Monaghan, P. (2022). Selecting educational apps for preschool children: How useful are website app rating systems?. British Journal of Educational Technology.

https://www.nytimes.com/2017/12/05/smarter-living/educational-apps-kids.html