A gyermekek életkorukból fakadóan még nem ismerik fel a reklámok célját és nem tudják, hogy „mire megy ki a játék”, ezért ők védtelenek a hirdetésekkel szemben. Nem csak kérlelni fognak a boltban, ha sok reklámot látnak, de hosszú távon negatív hatással is lehet a lelki világukra.

Az Amerikai Pszichológiai Társaság szerint a 4-5 év alatti gyermekek nem tudják megkülönböztetni a TV-ben látott reklámokat a meséktől. A 6 évesek már képesek erre, de nem a reklám tartalma, hanem a hossza és humorossága miatt. Csak 7-8 éves koruk után értik meg, hogy a reklám célja valójában a meggyőzés, ami a hirdető érdekeit szolgálja - hogy minél több terméket eladjon. 

Az internet megjelenésével azonban már nem csak a TV-ből, hanem az online térből (pl. közösségi média, videók, játékok, applikációk) is ömlenek a reklámok és médiaüzenetek.  Utóbbiak olyan „okos reklámok”, amik elmoshatják a hirdetés és szórakoztatás közötti határt; játékosak, interaktívak és rejtettek. Ezáltal a tartalom befogadása is mélyebb és kevésbé tudatosul. Ilyen pl. egy gyűjtemény készítése, kihívás teljesítése vagy influenszerek követése.

Ennek a gyermekek a legnagyobb áldozatai. Ők koruknál fogva sem érthetik, hogy mire megy ki a játék: a kritikus gondolkodás még fejlődés alatt áll, és vágyaikat még kevésbé képesek szabályozni.

Ennek rövid távú következménye, hogy a gyerekek újabb és újabb dolgokat szeretnének megvásároltatni a szülőkkel. A kevésbé nyilvánvaló és hosszú távú következmény azonban, hogy a reklámok képesek beleszólnia a gyermekek fejlődésébe. Kimondottan félrevezetők a gyermekek számára a felnőtteknek szóló hirdetések, pl. az idealizált világ (pl. ideális testkép sugallása), a tökéletesség illúziója és a női-férfi szerepek sablonos és gyakran szexista megjelenítése. Mivel a reklámok egyszerű, rövid üzenetekkel dolgoznak, könnyen beépülhetnek a gyermek világképébe, énképébe, ami később, a való világgal találkozva sok frusztrációt okozhat. 

Hogyan legyünk reklám-tudatos szülők? 

Ameddig csak tehetjük, védjük meg a gyerekeket minden reklámtól és médiaüzenettől, hiszen nem érthetik, hogy mi a reklám működésének a lényege. A médiaértéshez szükséges képességek viszont fejleszthetők, ezért a helyes értékítélet kialakításra is helyezzünk hangsúlyt. Az alábbiakat javasoljuk:

  • Ne hagyjuk bekapcsolva a TV-t, ha nem nézzük.
  • Némítsuk le, vagy kapcsoljuk ki a TV-t, amikor reklám megy.
  • Beszélgessünk a látottakról: a kisebbeknek (3-5 évesek) magyarázzuk el, hogy mit lát, mikor kezdődik és mikor ér véget egy reklám, a nagyobbaknak (6-8 évesek) pedig, hogy mi a célja a reklámoknak, milyen trükkökkel és technikákkal próbálnak hatni ránk.
  • Tanítsuk meg arra, hogy az interneten ne kattintson reklámra, ne töltsön ki kérdőívet vagy adjon meg adatokat az engedélyünk nélkül.
  • Telepítsünk a gépre/mobilra reklámszűrőt (pl. AdBlock) és állítsunk be gyermekbarát üzemmódot a számítógépen (pl. Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete)
  • A Médiatudor program segítségünkre lehet abban, hogy  meganítsuk gyermekeinknek a kritikus médiafogyasztás alapjait. A program ingyenesen biztosít szülői, és iskolai oktatási segédanyagot is (www.mediatudor.hu).
  • Végül pedig, mutassunk jó példát, legyünk fegyelmezettek és tudatosak, és kérjük a család többi tagját is az együttműködésre (pl. nagyszülők, nagyobb testvérek)

Forrás

Radesky, J., Chassiakos, Y. L. R., Ameenuddin, N., & Navsaria, D. (2020). Digital advertising to children. Pediatrics, 146(1). https://publications.aap.org/pediatrics/article/146/1/e20201681/37013/Digital-Advertising-to-Children?autologincheck=redirected

Meyer, M., Adkins, V., Yuan, N., Weeks, H. M., Chang, Y. J., & Radesky, J. (2019). Advertising in young children’s apps: A content analysis. Journal of developmental & behavioral pediatrics, 40(1), 32-39. https://journals.lww.com/jrnldbp/Abstract/2019/01000/Advertising_in_Young_Children_s_Apps__A_Content.4.aspx