A legfontosabb, hogy beszélgessünk vele és adjunk neki konkrét, praktikus megoldási javaslatot a zaklatási helyzetben betöltött szerepétől függően. Pl. ha szemlélője egy ilyen helyzetnek, fejezze ki együttérzését az elszenvedővel, vagy mondja el a zaklatónak, hogy nem tartja viccesnek a bántást. Ha pedig a gyermekünk az elszenvedő, tanítsuk meg az alkalmazásban a jelentés/letiltás/törlés funkciók használatára, és segítsük abban, hogy ne reagáljon azonnal dühből, hanem lépjen hátra az online térből 24 órára.

Mi az az internetes zaklatás (cyberbullying)? 

Internetes zaklatásnak azt nevezzük, amikor valaki szándékosan arra használja az internetet, hogy egy másik személyt újra és újra dühössé vagy szomorúvá tegyen, megfenyegessen, vagy megszégyenítsen. Ezek a bántások különböző formában történhetnek: sértő üzenetek, kommentek formájában, kínos, bizalmas képek vagy videók közzétételével, vagy kirekesztéssel, figyelmen kívül hagyással.

A mai iskolás gyerekek saját eszközökkel rendelkeznek és sokszor szülői felügyelet nélkül használják ezeket, ezért a cyberbullying előfordulásának veszélye megnövekedett gyermekkorban. Az internet világában a gyerekek nem kímélik egymást. Főleg ott nem, ahol a zaklatás az iskolai- vagy osztályközösségben is jelen van. 

Az online térben a bántalmazótól nem lehet fizikailag eltávolodni, így nem áll le hétvégén vagy tanítási szünetben. Az online tartalmakat bármikor manipulálni vagy terjeszteni lehet, bántó üzeneteket folyamatosan lehet küldeni. Ráadásul, az internetes zaklatásnak sokkal több tanúja van, mint a nem internetes bántalmazások esetében.

A cyberbullying már általános iskolában jelen van

Egy nemrég végzett magyar kutatás (Margitics et al., 2020) szerint már az általános iskolában is előfordul internetes zaklatás. A gyerekek majdnem 63%-a volt már aktív elkövető, és 69%-uk volt már áldozata cyberbullyingnak. Legtöbbször azonban a két szerep nem válik el ilyen élesen: gyakran aki áldozat, az egyszerre elkövető is. Az elkövető pedig gyakran nem egyedül van.

A szemlélők szerepe: passzív vagy aktív?

A zaklatási helyzetben a két főszereplő (bántalmazó és áldozat) mellett egy harmadikat is fontos megemlíteni: a szemlélőt. A szemlélők általában passzív megfigyelők, akik fenntartják a figyelmükkel a játszmát, pontosabban a bántalmazó(k) motivációját. A szemlélők lehetnek diáktársak, szülők, tanárok egyaránt, akik pl. végigolvassák vagy végignézik a posztokat, de nem szólnak senkinek, vagy nem tesznek ellene semmit. 

De hogyan előzhető vagy szünhető meg az internetes zaklatás? 

A bántalmazó: Tanítsuk meg a gyereket arra, hogy az internetes bántás ugyanúgy fáj, mint például a suliudvaron vagy edzésen történő. A nagyobb gyerekeknek elmondhatjuk a bántalmazás jogi következményeit, miszerint a másik emberi méltóságának megsértése megalapozhatja egy büntetőeljárás elindítását.

A szemlélő: Tanítsuk meg a gyerekeket arra, hogy hogyan lehetnek aktív segítők! Egyrészt azzal, hogy példát mutatunk és kiállunk azok mellett, akikről tudjuk, hogy zaklatás elszenvedői. Másrészt azzal, hogy megtanítjuk a helyes beavatkozásra, hatékony kommunikációs technikák és megküzdési stratégiák alkalmazására. Pl. bátorítsuk, hogy beszéljenek a felekkel a bántalmazásról: fejezzék ki együttérzésüket az elszenvedővel, és ha közvetlen zaklatási helyzet szemtanúi, nyugodtan mondják azt, hogy nem tartják viccesnek a bántást. Fontos emellett, hogy a gyerekek szóljanak egy felnőttnek, aki ha kell, közbeavatkozik, és beszél a többi szereplő hozzátartozóival is. 

Az elszenvedő: Mindenekelőtt arra kell biztatni a gyereket, hogy ha valami bántja, nyugodtan forduljon hozzánk vagy egy olyan felnőtthöz, akiben megbízik, pl. osztálytanító.

Segítsünk a gyermeknek, hogy ne reagáljon dühből, és biztassuk az erőszakmentes megoldására. Lépjen hátra az online konfliktusbó és pl. tartsa be a 24 órás szabályt, próbálja meg elkerülni a konfliktus eszkalálódását. 

A gyereket tanítsuk meg, hogy

  • hogyan tud egy alkalmazást vagy felhasználót törölni és letiltani 
  • hogyan jelentheti egy alkalmazásban a sértő tartalmakat, hamis profilokat 
  • hogyan készítsen képernyőfotót a bántásról, pl. üzenetekről

A gyerekeknek szóló segélyvonalakon is tudnak segítséghez fordulni a www.kek-vonal.hu és a www.yelon.hu weboldalon.

.

.

Forrás

Margitics F., Figula E., & Pauwlik Z. (2020). Cyberbullying az iskolában. Kery Ervin Könyvek.