Az online marketing hatása a gyermekek étkezési szokásaira

2022.12.18.

Az influencerek könnyebben terelik az egészségtelen nasik felé a gyerekeket, mint az egészséges ételek irányába. Beszéljünk a nyílt és bújtatott reklámokról a gyerekekkel!

Az elhízás és az azzal kapcsolatos problémák napjainkban egyre több embert érintenek, és ez alól sajnos a gyerekek sem kivételek. A digitális eszközök és tartalmak ehhez közvetve és közvetlenül is hozzájárulhatnak. Közvetett hatás, hogy a digitális eszközök használata közben viszonylag hosszú ideig statikus, ülő tevékenységeket végzünk. Közvetlen hatás pedig az, hogy a reklámok az internetre költöztek és lépten-nyomon arra próbálnak rávenni minket, hogy vegyünk vagy - jelen esetben - együnk meg valamit. Az internetre jellemző reklámok egy speciális, de igen elterjedt esete, amikor az interneten tevékenykedő és itt híressé vált emberek, vagyis az  influencerek reklámoznak termékeket. Az influencerek a gyerekek körében kifejezetten népszerűek, ezt természetesen ki is használják a különböző cégek. Hogy mennyire érnek célt ezek a reklámok, azt egy brit kutatás eredményeiből tudhatjuk meg.

Coates és munkatársai egy olyan kutatást állítottak össze, ahol véletlenszerűen három csoportba sorolták a 9-11 éves gyerekeket. Az egyik csoportban egy olyan influencer tartalmait nézték át a gyerekek, aki többnyire egészségtelen ételeket reklámozott, míg a másik csoportban egy egészségtudatos influencer tartalmaival ismerkedtek a gyerekek. A harmadik csoportban egy olyan influencert néztek meg, aki nem reklámozott ételt, vagyis ez a csoport volt kontrollcsoport. A különböző profilok megismerése után a gyerekeknek 10 perc “szünetet” adtak mialatt különböző nasikat és gyümölcsöt vagy zöldséget fogyaszthattak. Ezt követően a digitális szokásaikról kérdezték őket, és hogy mennyire tetszett nekik az adott influencer profilja. Fontos, hogy a kutatás végéig a gyerekek nem tudták, hogy miről szól a kutatás, utána természetesen felvilágosították őket.

Az eredmények szerint az egészségtelen reklám után a gyerekek többet ettek és inkább a nasikhoz nyúltak, mint az egészséges ételekhez. Sajnos az egészségtudatos influencer hatása kevésbé volt látványos, itt a gyerekek kalóriabevitele nem különbözött a kontrollcsoporttól. Ez az eredmény egybevág a korábbi adatokkal, miszerint az egészséges ételeket sokkal nehezebb “eladni”, mint az egészségtelen ételeket. Utóbbiak ugyanis általában vizuálisan sokkal vonzóbbak pl. színesebb, szebb a csomagolásuk vagy az adott márka már annyira beépült a köztudatba, hogy már csak ezért is ezt választják.

Az egészséges étkezésre nevelés önmagában sem könnyű, de még inkább nehezítik ezt a reklámok, amiket szinte lehetetlen kikerülni. A gyerekeknél pedig különösen aggályos, hogy ők még nem is igazán tudnak különbséget tenni a reklám és az őszinte ajánlás között, vagyis könnyen elhiszik, hogy az adott influencer valóban szereti az adott terméket. Éppen ezért a digitális tudatosság jegyében érdemes a gyerekkel elbeszélgetni az internetes reklámok világáról, legyen szó nasikról vagy bármilyen más termékről. Ami nekünk felnőtteknek magától értetődő, a gyerekeknek nem feltétlenül az.

Eredeti cikk:

Coates, A. E., Hardman, C. A., Halford, J. C., Christiansen, P., & Boyland, E. J. (2019). Social media influencer marketing and children’s food intake: a randomized trial. Pediatrics, 143(4).

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.