A gyerekem a képernyő idő miatt nem tudja szabályozni az érzelmeit?

2023.10.17.

Azok a gyermekek, akik 4 éves korukban több időt töltöttek okostelefon/tablet használattal, 8 éves korukban érzelemszabályozási nehézséget mutatnak és gyengébb jegyeket szereznek az iskolában.

Az okostelefon-használat a mindennapjaink meghatározó része, már a fiatal gyerekek is naponta találkoznak ezekkel az eszközökkel. Bár a képernyő előtt töltött idő hatásait már vizsgálják, a hosszútávú következményeiről még keveset tudni, hiszen a kutatások többsége egyszeri mérésen vagy önbevallásos kérdőíveken alapul, amelyek az ok-okozati összefüggések feltárására kevésbé alkalmasak.

Cerniglia és munkatársai (2021) arra voltak kíváncsiak, hogy a 4 éves kori okostelefon/tablet használat milyensége összefügg-e a 6 és 8 éves kori érzelemszabályozási nehézséggel és a tanulmányi eredményekkel. A kutatók 4 év alatt háromszor gyűjtöttek adatokat 422 gyermektől és szüleiktől.

A szülőket arról kérdezték, hogy gyermeküknek van-e hozzáférése digitális eszközökhöz, azon naponta átlagosan mennyi időt töltenek és ebben milyen gyakran vettek részt a szülők is. Emellett beszámoltak a gyermekük érzelem- és viselkedésszabályozásáról. Végül a gyermekek tanárait kérdezték a diákok 6 és 8 éves kori tanulmányi eredményeiről és érzelemszabályozási képességeiről.

Az eredmények azt mutatták, hogy azok a gyermekek, akik 4 éves korban több időt töltöttek okostelefon/tablet használattal, 8 éves korukban érzelemszabályozási nehézséget mutattak, és gyengébb jegyeket szereztek a matematika és írás-olvasás tantárgyakból.

Az eredmények alapján érdemes egyrészt a gyermekek képernyő idejét keretek közé szorítani, másrészt részesítsük előnyben a közös képernyőhasználatot, ugyanis a gyermekek ilyenkor kérdezhetnek, beszélgetés alakulhat ki a szülővel, ami  segíti a digitális tartalmak feldolgozását és nem utolsó sorban a szülő-gyermek kapcsolatnak is jót tesz.

Hivatkozás

Cerniglia, L., Cimino, S., & Ammaniti, M. (2021). What are the effects of screen time on emotion regulation and academic achievements? A three-wave longitudinal study on children from 4 to 8 years of age. Journal of Early Childhood Research, 19(2), 145-160.

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.