Hogyan töltik szabadidejüket az Alfa generációs gyerekek?

2024.04.26.

Az írás Dorsonszky Virág (Trükkös Játék Webáruház) vendégposztja.

Baby Boomers, X,Y, Z és Alfa. A generációk elnevezése segít minket abban, hogy azonosítsuk azon emberek csoportját, akiket hasonló kulturális, társadalmi és történelmi hatások érnek életük során. Az Alfa generáció tagjai azok a fiatalok, akik 2010 után születtek. A nemzedék, amely teljes egészében a 21. században jött világra, egy olyan világra, ahol a technológia a mindennapjaink szerves része, így ezekre a gyerekekre digitális bennszülöttként is utalnak.

Az Alfa generáció tagjai számára a digitális világ olyan, mint egy második otthon. Több időt töltenek online, mint bármely korábbi generáció töltött hasonló életkorban, és ez alapvetően befolyásolja szórakozási szokásaikat. A játék, amely korábban a szabadban vagy társasjátékok formájában zajlott, most virtuális tereken keresztül bontakozik ki. Az Alfa generáció idősebb tagjainál, az általános iskolásoknál elterjedt gaming kultúra, különösen a világépítős és kalandjátékok, mint a Roblox, League of Legends, Fortnite, és a Minecraft, kritikus részét képezik szabadidős tevékenységeiknek. Persze a közösségi médiás felületeken is aktívan jelen vannak, de talán ez már generációtól függetlenül igaz mindenkire.

A szórakozáson túl a tanulásban is fontos szerepet kap az online tér, és a határok könnyen elmosódnak. Az oktatási tartalmakat szolgáltató játékok és alkalmazások népszerűsége növekszik, hiszen ezek lehetővé teszik, hogy a felhasználók játékosan sajátítsanak el új készségeket. Gondoljunk csak például a nyelvtanulós applikációkra. Micsoda lehetőség! A Covid-járvány pedig végképp megváltoztatta az oktatási rendszert, a digitális tanulás a tantermek falai között is mindennapos lett.

Miközben az új generáció gyermekei folyamatosan navigálnak az online és offline világok között, izgalmas látni, hogyan alakulnak tovább szórakozási lehetőségeik. A virtuális és augmentált valóság (VR és AR) technológiák új dimenziókat nyithatnak meg a játék és tanulás terén, még több lehetőséget kínálva a kreativitás és interaktivitás számára. Az elmúlt években egyre több tanulási program kap támogatást, biológiai VR szoftverek és társaik, már-már furcsa belegondolni, hogy ami régen egy fehér alapon fekete szöveg volt, az új generáció számára egy kényelmes szemüvegben töltött izgalmas kaland lesz.

Annak ellenére, hogy az Alfa generáció gyerekei digitálisan is aktívak, a szülők, nagyszülők és nevelők igyekeznek beépíteni az életükbe a képernyőmentes tevékenységeket is. A fizikai játékok, szórakozási lehetőségek mint a biciklizés, labdajátékok, vagy akár a közös családi kirándulások, kulcsfontosságúak a testi és lelki egészség szempontjából, hozzájárulnak a szórakoztató fejlődéshez. Ezen kívül ne feledjük, hogy ezek az alkalmak lehetőséget biztosítanak a családi kötelékek erősítésére is.

A gyermekek problémás digitális jelenlétének megelőzése főként a szülők felelőssége, hiszen a kortársak mellett az ő médiahasználati szokásaik azok, amelyek példaként a gyerekek előtt állnak. Véleményünk szerint ez az a pont, ahol a szülők és nevelők a legnagyobb hatással lehetnek az Alfa generációra: tiltás helyett keretekre, monitorozásra, és nyitott párbeszédre van szükség.

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.