Amikor a telefon más hullámhosszra hangol. Mit mutat az agyhullámok vizsgálata gyerekeknél?

2025.11.14.

Használnia sem kell, elég, ha csak a gyerek közelében van az okostelefon, már ez is mérhetően csökkenti azokat az agyhullámokat, amelyek a figyelem és a kognitív kontroll fenntartásához szükségesek.

Izraeli kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy az okostelefon puszta jelenléte, tehát nem a használata, hatással van-e a kisgyerekek figyelmére és agyműködésére. Korábbi felnőttkutatások már kimutatták, hogy ha a telefon a közelünkben van, csökken a teljesítményünk a figyelmet igénylő feladatokban. De vajon ugyanez történik a fejlődő agy esetében is?

A kutatásban23, 5 és 8 év közötti gyermek vett részt. Mindannyian egy egyszerű számítógépes reakcióidő-feladatot végeztek kétféle körülmény között:

  • amikor a telefon ott volt az asztalon a monitor mellett, és
  • amikor a mobil nem volta helyiségben.

Közben a gyerekek EEG-sapkát viseltek, ami az agy elektromos aktivitását,az agyhullámokat méri.

Hullám-gyorstalpaló: mit jelent az alfa és théta hullám?

  • Théta hullámok (4–7 Hz): akkor erősödnek, amikor valaki összpontosít, tanul, vagy a memóriáját használja. Magasabb théta-aktivitás = nagyobb elmélyülés, jobb figyelem.
  • Alfa hullámok (8–12 Hz): inkább a nyugalmi, éber, de nem feszült állapothoz kapcsolódnak. Ha feladat közben csökkennek, az azt jelenti, hogy az agy aktívan dolgozik, ha viszont túl alacsonyak, az a figyelem megtörését is jelezheti.

A kutatók azt találták, hogy a gyerekek agyi aktivitásában csökkent mind az alfa, mind a théta hullámok aránya, amikor a telefon ott volt mellettük. Különösen a théta hullám csökkent jelentősen, ez a kognitív kontrollhoz és a tartós figyelemhez kapcsolódik. Vagyis a gyerekek agya kevésbé tudott „ráhangolódni” a feladatra, még úgy is, hogy a telefonhoz hozzá sem nyúltak.

Miért fontos ez?

A fejlődő agyban a figyelmi és önszabályozó hálózatok még formálódnak. A kutatás eredményei arra utalnak, hogy már az eszköz puszta jelenléte is megzavarhatja ezeket a folyamatokat. Ez nemcsak a tanulási helyzetekre, hanem a mindennapi koncentrációra is hatással lehet, például amikor a gyerek házi feladatot ír, és közben ott hever a telefon az asztalon.

Mit jelent ez a szülők számára?

A tanulmány nem az eszközök démonizálásáról szól, hanem a figyelem védelméről. Néhány gyakorlati tanács:

  • Amikor a gyerek tanul, vagy más olyan tevékenységet végez, ami koncentrációt igényel, tegyük el a telefont a látótérből. Még ha ki is van kapcsolva.
  • Tartsunk „kütyümentes zónákat és időszakokat”: például az étkezőasztalnál vagy a lefekvés előtti fél órában.
  • És ami a legfontosabb: beszéljünk a gyerekekkel arról, hogyan hat rájuk a technológia, így ők is megtanulják tudatosan kezelni.

Nem kell tehát örökre száműzni a kütyüket, de érdemes megtanítani a gyerekeket (és magunkat is) arra, hogy mikor és hogyan engedjük be őket a figyelmünk terébe. Mert úgy tűnik, a telefon akkor is megzavar minket, ha egyszerűen csak ott van a közelünkben.

Forrás: Shaer, R., Eldin, S.N., Gashri, C. et al. Decreased frontal theta frequency during the presence of smartphone among children: an EEG study. Pediatr Res 96, 1699–1706 (2024). https://doi.org/10.1038/s41390-024-03155-x

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.