Biztosan tudjuk, mennyit telefonoznak gyerekeink?

2024.03.29.

Gyakran, amikor a kutatók a gyermekek okostelefon-használati szokásaira kíváncsiak, a szülőket kérdezik meg erről. Sokszor azonban kiderül, hogy a szülők is bizonytalanok, és nem tudják pontosan megmondani, hogy mire és mennyi ideig használják a gyerekek az eszközöket. Van, aki inkább felül-, és van, aki alábecsüli.

Manapság a kicsik is egyre több időt töltenek okoseszközökkel, és sokszor még náluk sem tudjuk, valójában mennyi ideig használják ezeket. Ennek meghatározása azért sem könnyű, mert az érintőképernyős eszközöknek sokféle felhasználási lehetőségük van: alkalmasak tanuláshoz, szórakozáshoz, kapcsolattartáshoz és sok más tevékenységhez. Az is megnehezíti a becslést, hogy olykor váltunk az eszközök között, vagy sokszor egyszerre használjuk őket.

Egy nemrég született kutatásban (Radesky, 2020) arra voltak kíváncsiak, hogy a szülők mennyire pontosan tudják meghatározni, hogy a gyerekeik hogyan és mennyit használnak érintőképernyős eszközöket. A szülőket arra kérték meg, hogy egy kérdőívben mondják el, szerintük a 3-5 év közötti gyermekeik mennyit és mire használják az okostelefont/tabletet. Emellett egy alkalmazást is telepítettek a gyerekek által használt eszközre, amivel pontosan nyomon tudták követni a valós használatot. Ezután összehasonlították egymással a szülőktől, illetve a telefonos alkalmazásból származó adatokat.

Az eredményekből kiderül, hogy a gyerekek több mint egyharmada rendelkezik saját okoseszközzel, és naponta átlagosan közel 2 órát használják azokat, ami hétvégén rendszerint megugrik. A legnépszerűbb alkalmazások a YouTube és YouTube Kids, de a keresőalkalmazások (internetböngészők, Siri) és video streaming szolgáltatások is listavezetők (pl. Netflix, Disney +).

A kutatásból az is kiderült, hogy a szülők több mint egyharmada (35,7%) alábecsülte, több mint egyharmada (34,8%) túlbecsülte, pontosan pedig kevesebb, mint egyharmada becsülte meg (29,6%) gyermekük képernyőidejét. Azok a szülők, akik nem tudták megbecsülni gyermekük pontos eszközhasználatát, átlagosan több mint 60 percet tévedtek gyermekük tényleges napi eszközhasználatához képest. Érdekes eredmény, hogy inkább túlbecsülték, ha valójában az átlagos napi használat kevesebb, mint 1 óra volt, és alábecsülték, ha 1 óránál több volt.

Az eredmények alapján úgy tűnik, hogy a szülők többsége nem tudja pontosan megmondani, hogy a gyerekük mennyi időt tölt érintőképernyős eszközén. Majdnem egyharmaduk kevesebbre tippelte a tényleges képernyőidőt, ez pedig kimondottan azokra a szülőkre volt jellemző, akiknek a gyerekei naponta több, mint egy órát használnak okostelefont vagy tabletet. Ez azt sugallja, hogy nemcsak annak valós időtartamát, hanem a lehetséges következményeket is alábecsülték.

Az eredmények rávilágítanak arra, hogy érdemes a gyermekek képernyőidejét tudatosan követni, mert ezáltal segíthetünk nekik kiegyensúlyozottabb és egészségesebb kapcsolatot kialakítani az okoseszközökkel. Ebben segíthet például, ha előnyben részesítjük a közös képernyőhasználatot, ugyanis a gyermekek ilyenkor kérdezhetnek, beszélgetés alakulhat ki a szülővel, ami segíti a digitális tartalmak feldolgozását, és nem utolsó sorban a szülő-gyermek kapcsolatnak is jót tesz.

Ha érdekesnek tartottad a cikket és szívesen részt vennél 6-15 éves gyermekeddel egy hasonló online kutatásban, az alábbi linkre kattintva jelentkezhetsz: https://www.alfageneracio.hu/kutatasok/digitalis-ido/

Forrás: Radesky, J. S., Weeks, H. M., Ball, R., Schaller, A., Yeo, S., Durnez, J., ... & Barr, R. (2020). Young children’s use of smartphones and tablets. Pediatrics, 146(1).

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.