A mobileszközök használatának hatása óvodáskorú gyerekek kognitív képességeire

Hogyan hat a gyakori mobil- és tablethasználat a gyerekek figyelmi és társas készségeire, valamint finommozgására?

A kutatás célja

Kutatásunk célja az volt, hogy megvizsgáljuk, van-e különbség a digitális eszközöket (okostelefon, tablet) gyakrabban használó, valamint az ilyen eszközöket nem használó, óvodáskorú gyerekek különböző készségeiben.

Könnyű kezelhetőségük miatt ugyanis az érintőképernyős mobileszközöket (okostelefon, tablet) a gyerekek egyre többet és egyre fiatalabb korban használják. Ezek az eszközök más jellegű képi és taktilis (érintési) ingerlést nyújtanak, mint a hagyományos játékok, és használatuk időt vesz el más tevékenységektől (pl. a társas kapcsolatoktól, a közös játéktól, a mozgástól, stb), így befolyásolhatják az értelmi, érzékelési készségek és a mozgás fejlődését.

A vizsgálat során 4,5 és 6 év közötti gyerekeket vizsgáltunk, 20 mobil-használó és 20, mobilt nem használó gyereket. A gyerekeknek játékos feladatokat adtunk, amivel mértük a figyelmi készségeiket és olyan társas készségeket, mint a mások perspektívájának megértése vagy érzelmeiknek felismerése.

Eredményeink szerint a mobil-használó gyerekeknek nehezebben megy az, hogy megértsék mások nézőpontját, mint az ilyen eszközöket nem használó kortársaiknak. Ez amiatt lehet, mert a mobil/tablet használata elveszi az időt a társas tevékenységektől és a szimbolikus vagy szerepjátéktól, melyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy ezek a társas készségek megfelelően fejlődjenek.

Ezen kívül azt találtuk, hogy a sokat mobilozó gyerekek másfajta figyelmi feldolgozást mutatnak, mint a nem mobilozó gyerekek, vagy mint a tipikusnak mondható feldolgozási mód. Míg általában az emberekre (gyerekekre és felnőttekre egyaránt) az jellemző, hogy ha megfigyelünk valamit, akkor először az egész alakzatot vesszük szemügyre és csak utána megyünk bele a részletekbe, addig úgy tűnik, hogy a mobil-használó gyerekek inkább a részleteket figyelik meg először. Ez az eltérés amiatt lehet, mert a digitális képernyőkön általában nem látjuk egyszerre az egész képet: görgetni, lapozni kell ahhoz, hogy belássuk azt. Ez pedig arra tréningezheti az agyunkat, hogy inkább a részletekre figyeljünk.

Publikáció:

Konok, V., Liszkai-Peres, K., Bunford, N., Ferdinandy, B., Jurányi, Z., Ujfalussy, D. J., … Miklósi, Á. (2021). Mobile use induces local attentional precedence and is associated with limited socio-cognitive skills in preschoolers. Computers in Human Behavior, 120(December 2020). https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106758

PDF letöltése

A mobileszközök használatának hatása óvodáskorú gyerekek kognitív képességeire

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.