A mobileszközök használatának hatása óvodáskorú gyerekek kognitív képességeire

Egy nemrégiben lezajlott kutatásunkban célunk az volt, hogy megvizsgáljuk, van-e különbség a digitális eszközöket (okostelefon, tablet) gyakrabban használó, valamint az ilyen eszközöket nem használó, óvodáskorú gyerekek különböző készségeiben.

Könnyű kezelhetőségük miatt ugyanis az érintőképernyős mobileszközöket (okostelefon, tablet) a gyerekek egyre többet és egyre fiatalabb korban használják. Ezek az eszközök más jellegű képi és taktilis (érintési) ingerlést nyújtanak, mint a hagyományos játékok, és használatuk időt vesz el más tevékenységektől (pl. a társas kapcsolatoktól, a közös játéktól, a mozgástól, stb), így befolyásolhatják az értelmi, érzékelési készségek és a mozgás fejlődését.

A vizsgálat során 4,5 és 6 év közötti gyerekeket vizsgáltunk, 20 mobil-használó és 20, mobilt nem használó gyereket. A gyerekeknek játékos feladatokat adtunk, amivel mértük a finommozgásukat, a figyelmi készségeiket, a téri memóriájukat, a szem-kéz koordinációjukat, és olyan társas készségeket, mint a mások perspektívájának megértése vagy érzelmeiknek felismerése.

Az adatok feldolgozás még folyamatban van, az eredményekről hamarosan itt olvashatnak.