“Az az enyém!”- mobileszközök és osztozkodás ovis korban

2021.07.01.

A kütyüzés legtöbbször magányos tevékenység, és felnőttként nem is szívesen osztozkodunk eszközeinken. Vajon a digitális eszközök már gyerekkorban is ezt a hatást váltják ki a felhasználókból? Hogyan hat egy tablet jelenléte az olyan proszociális magatartásformákra, mint az osztozkodás másokkal, az együttműködés vagy a segítségnyújtás?

Kanadai kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy 3-4 éves gyerekeknél a tablet jelenléte serkenti vagy inkább gátolja-e ezeket a cselekedeteket. A vizsgálat során egy ovis csoportot alkotó gyerekekkel megismertettek egy tabletes játékot, amelyben képeket kell készíteni és hanggal, illetve különféle matricákkal animálni azt. Amikor a gyerekek már magabiztosan használták a programot, a kutatók a megfigyelt viselkedéseket 3 csoportba sorolták: nem szociális (a gyerek egyedül használja a tabletet vagy más játékkal játszik), antiszociális (visszautasítja, ha egy másik gyerek akarja használja a készüléket vagy ellöki a kezét), illetve proszociális, amikor mutat rajta valamit egy másik gyereknek, felajánlja a közös használatot vagy igent mond arra. A kapott eredmények alapján elmondható, hogy

  • a gyerekek hajlamosak voltak aszerint csoportot alkotni, hogy kinél van éppen a tablet, semmint a már kialakult barátságok alapján,
  • az antiszociális viselkedések (vitatkozás, kéz ellökése) is a tablethasználat felett robbantak ki, nem korábbi konfliktusok generálták azt,
  • a proszociális viselkedések aránya összesen 86% volt, tehát magasan a megfigyelt  leggyakoribb magatartás volt a gyerekek játéka során,
  • a gyerekeknek fontos volt, hogy megmutathassák a többieknek az elkészült animációkat vagy közösen dolgozhassák ki azokat másokkal.

A kutatás eredményei alapján láthatjuk, hogy az interaktív applikációk segíthetik a társas készségek fejlődését is az olyan iskolai alapkészségek mellett, mint a számolás és az olvasás, viszont fontos a felnőtt jelenléte a használatuk során, hiszen időnként be kell avatkozni a “tulajdonviszonyok” körül kialakult vitákba és fontos a megfelelő időkeret kialakítása és betartatása is, hogy maradjon idő az offline tevékenységekre is.

Az Alfa Generáció Laborban mi is azon dolgozunk, hogy minél több, a szülővel vagy barátokkal együtt játszható játékot alakítsunk ki és ezáltal csökkenjen a magányosan töltött kütyüidő. Alfi játékai közül a Kék ajtó titka című útválasztós meseregény a közös felfedezés élményét erősíti, töltsétek le és próbáljátok ki ti is! :)

https://play.google.com/store/apps/details?id=hu.alfageneracio.alfi.app

A cikk forrása: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1190852.pdf

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.