Számos kutatás bizonyította már, hogy mind a szabadtéren végzett, fizikai aktivitással vegyített játék, mind a képernyő előtt töltött idő rengeteg tényezőt befolyásol, ami kapcsolatban áll a gyerekek lelki egészségével. A gyerekek boldogságának egyik tényezője az is, hogy hogyan képesek tájékozódni a körülöttük lévő társas világban. Például mennyire ismerik fel mások érzelmeit, mennyire képesek alkalmazkodni és mennyire tudják kifejezni saját igényeiket.
Egy ausztrál kutatásban arra voltak kíváncsiak, hogy hogyan függ össze a képernyő előtt töltött idő és a szabadtéri játék a kora gyermekkori társas készségekkel. Több mint 500 anyát kértek meg arra, hogy töltsenek ki kérdőíveket a 2 és 5 év közötti gyermekük digitális médiahasználati szokásairól, szabadtéri játékkal töltött idejéről és arról, hogy milyenek a társas készségei.
Az eredmények szerint a kutatásban résztvevő szülők gyerekei egy tipikus napon átlagosan kb. 2 órát töltöttek a képernyő előtt, emellett pedig kb. 3 órán át játszottak a szabadban.
A kutatás során fény derült még arra is, hogy minél több időt töltött egy gyerek szabadtéri játékkal, annál jobban tudta mind kifejezni magát, mind együttműködni másokkal, nemtől függetlenül.
Kiderült az is, hogy a képernyő előtt passzívan töltött idő (tévé, DVD, videók nézése) összefüggést mutat a gyerekek társas együttműködési készségével. Minél több időt töltött egy gyermek ilyen elfoglaltsággal, annál kevésbé tudott társaival problémamentesen kooperálni. Ez az összefüggés azonban nem mutatkozott az aktív digitális időtöltés esetében (pl.: videojátékokkal való játék). A kutatók szerint ennek egyik lehetséges oka az, hogy a gyerekek a passzív médiahasználat során általában semmilyen formában nem működnek együtt másokkal, míg ez az aktív használat esetében nem ennyire egyértelmű. Például multiplayer játékokkal való időtöltés során szükség van kooperáció gyakorlására.
A kutatás felhívja a figyelmünket arra, hogy egyáltalán nem mindegy, mivel töltik gyermekeink a szabadidejüket. Bár talán egész nap nem lehet a szabadtéren játszani, mégis, mikor eljön a kütyüzés ideje, a társas készségekre nézve
jobb, ha gyerekeink aktívan vesznek részt a tevékenységben és nem csak passzív megfigyelői annak.
A részletes kutatást itt olvashatjátok: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5884481/pdf/pone.0193700.pdf
A kép forrása: https://dribbble.com/shots/6121918-Playing-field-06/attachments/11268135?mode=media