Szülői kommunikáció hagyományos és digitális játék közben

2022.11.20.

Bár a digitális játékokba ugyanúgy bevonódnak a szülők, mint a hagyományos játékokba, kisebb szerep jut nekik és inkább a gyermekek irányítanak a digitális térben.

Gyakran felmerülő ellenérv a digitális játékokkal kapcsolatban, hogy eltávolítja a gyermeket és a szülőt egymástól. Ennek nyilvánvalóan van alapja akkor, amikor a gyermek egyedül játszik, de vajon a közös digitális játék is káros a családi kötelékekre? Megváltozik a szülő és a gyermek közti kommunikáció, ha egy digitális eszközzel játszanak?

Egy 2019-es amerikai kutatásban pontosan erre a kérdésre keresték a választ, amibe 36 szülő gyerek párost vontak be (a gyerekek átlagéletkora 4 év volt). A kutatás során a kutatók a családok otthonába látogattak, és ott arra kérték a szülő-gyerek párosokat, hogy 5 percig olvassanak közösen egy könyvet, majd 5 percig játsszanak egy hagyományos, számolást fejlesztő játékkal. Ezután két játék applikációval folytatódott a kutatás: 5 percig egy írás-olvasás előkészítő alkalmazást próbálhattak ki, végül pedig egy számolós applikációt. Az egyes feladatokról videófelvétel készült, amit a következő szempontok szerint értékeltek: a szülő játékossága, bevonódása, a kommunikáció melegsége, mennyire támogatja a gyermek önállóságát a szülő, és végül, hogy a gyermek mennyire vonódott be a közös tevékenységekbe.

Az eredmények szerint a szülő és gyermek egyaránt bevonódott a digitális játékokba is, ugyanakkor más-más szerepet töltöttek be a hagyományos és digitális játékokban. A digitális játékoknál sokkal inkább a gyermek került vezető szerepbe. Ez magyarázható a digitális játékok kialakításával, vagyis hogy ezek a játékok alapvetően önálló használatra lettek kialakítva, de a szerzők szerint az is elképzelhető, hogy a szülők nem érezték magukat elég magabiztosnak, hogy hozzászóljanak ezekhez a játékokhoz. Továbbá, a szülők a hagyományos játék közben melegebben kommunikáltak a gyermekkel, és játékosabbak is voltak. Ez betudható annak, hogy a hagyományos játékoknál sokkal inkább a szülőé a vezető szerep és emiatt feltehetően több energiát tesz abba, hogy szórakoztató legyen a közös játék.

Összefoglalva, a szülő-gyermek kommunikáció valóban más a hagyományos és a digitális játékok közben, amikor is a szülő mintha kiszorulna a közös játékból. Ugyanakkor ez elkerülhető lenne, ha a játékok kialakításakor a szülő szerepét is figyelembe vennék, és az eszköz a közös játékot támogatná az önálló játék helyett vagy legalábbis mellett. Az Alfa Generáció Labor applikációja, Alfi pontosan ezt teszi, vagyis teret biztosít a szülőnek is, hogy a digitális eszközök ne szétválasszák, hanem összekössék a családot. Hamarosan elérhető Alfi legújabb verziója csupa új játékkal ;)

Cikk forrása (angolul): https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/17482798.2018.1489866

Kép forrása: Freepik

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.