Mindegy, hogy miből olvasom az esti mesét?

2022.10.08.

A legújabb kutatások azt bizonyítják, hogy a közös meseolvasás eltér a hagyományos és az elektronikus könyvek esetén: a tablet alapú könyvek olvasása során kevesebb a kölcsönös kommunikáció, a hagyományos könyvekből olvasott mese által pedig jobban tudnak kapcsolódni egymáshoz.

Napjainkban sokszor elkerülhetetlennek tűnik, hogy gyermekünk már egész kiskorában találkozzon digitális eszközökkel. A szakemberek azt javasolják, hogy ne hagyjuk őket egyedül mobilozni/tabletezni, hanem közösen használjuk az eszközöket, mert így tudjuk legjobban megóvni őket a negatív hatásoktól, és így kapcsolódhatunk legjobban a gyermekünkhöz. Azonban a kutatók szerint a közösen eltöltött idő minőségileg eltér, amikor digitális eszköz kerül a képbe, mondjuk a játszótéren, étkezés során vagy meseolvasás közben.

Egy amerikai kutatás (Munzer et al., 2017) ezt úgy próbálta meg bebizonyítani, hogy hagyományos és tabletről e-könyveket olvasó szülő-gyerek párok viselkedését vizsgálták a mesélés közben. Arra voltak kíváncsiak, hogy a tabletről és könyvből olvasott mesék során eltérő-e a szülő-gyerek kapcsolat: a kommunikáció mennyire volt kölcsönös (pl. milyen gyakran fordultak egymás felé), a kontroll kinél volt többet (pl. ki lapozza, fogja a könyvet/tabletet), milyen gyakori volt a közbeavatkozó viselkedés (pl. másik kezét eltolja).

A kutatás során 37 szülő-gyerek párost vizsgáltak, melyben a gyerekek 2-3 év közöttiek voltak. A szülő három különböző mesét olvasott el a gyerekének: egy hagyományos könyvet, illetve egy hagyományos e-könyvet tabletről, és egy hangokkal és animációkkal felfejlesztett e-könyvet. A kísérletről videofelvétel készült és a kutatók azt vizsgálták meg utólag.

Az adatokat elemezve a kutatók arra jutottak, hogy a gyerekek és szülők gyakrabban kontrollálták egymást, illetve ritkább volt a kölcsönös kommunikáció, amikor tabletről olvasták valamelyik mesét. Tehát a hagyományos könyvekből olvasott mese által jobban tudnak kapcsolódni egymáshoz.



Forrás: Munzer, T. G., Miller, A. L., Weeks, H. M., Kaciroti, N., & Radesky, J. (2019). Parent-toddler social reciprocity during reading from electronic tablets vs print books. JAMA pediatrics, 173(11), 1076-1083.

Kép: https://www.pexels.com/

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.