Várj kicsim, erre az üzenetre még gyorsan válaszolok!

2023.12.10.

A szülői okostelefon használat szerepe a gyermekek hatékony és rugalmas gondolkodásának fejlődésében

A szülői okostelefon használatnak kritikus szerepe van a gyermekek hatékony és rugalmas gondolkodásának fejlődésében. Fontos, hogy a szülők ne szakítsák meg folyamatosan a gyermekkel való tevékenységeket az okostelefonjaik miatt.

Az okostelefonok elterjedésével nyilvánvalóvá vált, hogy ezek az eszközök befolyásolják a szülő-gyermek kapcsolatot is. A technoferencia az a jelenség, amikor a digitális eszközök, például telefonok használata megzavarja vagy megszakítja az emberek kapcsolódását, beszélgetését, ilyen például a gyermekünkkel való beszélgetés megszakítása is. Ez a jelenség a gyermekek szociális és érzelmi fejlődése mellett hatással van a végrehajtó funkciókra is. A végrehajtó funkciók az agy olyan képességeit jelentik, mint például a figyelem, a rövidtávú memória, és a problémamegoldás. Ezek a készségek segítenek a hatékony és rugalmas gondolkodásban.

Egy nemrég született tanulmány (Yang, Jiang, & Zhu, 2023) azt vizsgálta, hogy hogyan függ össze a szülők problémás okostelefon-használata, a technoferencia és a gyermekek végrehajtó funkciója. A kutatásban 3–9 éves gyermekek szüleit kérdeztek meg erről kérdőívekkel.

Az eredmények azt mutatták, hogy a szülők problémás okostelefon-használata együtt járt a gyermekek végrehajtó funkcióinak nehézségeivel, melynek oka részben az volt, hogy a digitális eszköz megzavarják a szülő és gyermek közösen végzett tevékenységeit. Ez az összefüggés a gyermek életkorától is függött.

Ezek az eredmények felhívják a figyelmet a szülői digitális médiahasználat kritikus szerepére a gyermekek hatékony és rugalmas gondolkodásának fejlődésében.

Fontos, hogy a szülők minimalizálják a technoferencia jelenségét gyermekükkel folytatott tevékenységek során és megfelelően kezeljék okostelefonjukat gyermekük jelenlétében.

Forrás: Yang, X., Jiang, P., & Zhu, L. (2023). Parental Problematic Smartphone Use and Children's Executive Function: The Mediating Role of Technoference and the Moderating Role of Children's Age. Early Childhood Research Quarterly, 63, 219-227.

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.