Kutatásaink

Kutatásainkban a digitális világ gyerekekre való hatását vizsgáljuk. Elsősorban pszichológiai hatásokra vagyunk kíváncsiak, például változik-e a figyelem, az érzelemszabályozás vagy a társas kapcsolatok minősége és mennyisége a digitális eszközök használata révén.

A Covid és a mobileszköz használat kisgyerekeknél

Kutatásunkban a Covid-járvány alatt és után óvodáskorukat töltő gyerekek mobileszköz használati szokásait, valamint gondolkodásbeli- és társas készségeit, illetve ezek összefüggéseit hasonlítjuk össze.

Részletek
A Covid és a mobileszköz használat kisgyerekeknél

Mobil-szokások és készségmérés

Kutatásunkban gyerekek mobileszköz használati szokásait, valamint gondolkodásbeli és társas készségeit mérjük fel és követjük nyomon.

Részletek
Mobil-szokások és készségmérés

Mobileszköz használat és társas készségek

Kutatásunk célja annak vizsgálata, hogy az érintőképernyős eszközhasználat milyen hatással van a gyermekek társas készségeire.

Részletek és jelentkezés
Mobileszköz használat és társas készségek

Alfi, a gyerekbarát mobil

Alfi, az ELTE pszichológusai és informatikusai által fejlesztett, tudományos alapokon nyugvó gyerekbarát applikáció.

Részletek
Alfi, a gyerekbarát mobil

Viselkedésproblémák és túlzott kütyüzés: Melyik az ok és melyik az okozat?

Hosszú távú kutatásunkban a viselkedésproblémák (pl. figyelemzavar, hiperaktivitás) és a digitális eszközhasználat kapcsolatát vizsgáltuk.

Részletek
Viselkedésproblémák és túlzott kütyüzés: Melyik az ok és melyik az okozat?

Mi történik 6 perc játék után? - A digitális játékok hatása a figyelemre

Kutatásunkban azt vizsgáltuk, hogy a digitális eszközökön való játék után más mintázatot mutat-e a gyerekek figyelme, mint egy hagyományos játék után.

Részletek
Mi történik 6 perc játék után? - A digitális játékok hatása a figyelemre

Mesék és kreativitás

Vajon a digitális mesekönyvek vizuális megjelenítésének mértéke, illetve hogy a szülő vagy az eszköz olvassa fel a mesét, hogyan befolyásolja a gyerekek kreativitását és fantáziáját?

Részletek
Mesék és kreativitás

Készségmérés digitálisan

A kutatás során társas készségeket mérő tesztek digitális változatait alakítottuk ki, amelyek lehetővé teszik a távoli, otthoni környezetben történő tesztfelvételt és a pszichológiai kutatás modernizálódását.

Részletek
Készségmérés digitálisan

Autizmus és ADHD felismerés okoseszközökkel

Egy mozgáselemző okosóra és mesterséges intelligencia segítségével szeretnénk beazonosítani az autizmussal és ADHD-val érintett gyerekeket.

Részletek
Autizmus és ADHD felismerés okoseszközökkel

Digitális nevelési stílusok

Online felmérésünkben 7 év alatti gyerekek szüleit kérdeztük gyermekük mobil- és tablethasználatáról, illetve a szülők hozzáállását, véleményét a gyerekkori "kütyüzéssel" kapcsolatban.

Részletek
Digitális nevelési stílusok

A mobileszközök használatának hatása óvodáskorú gyerekek kognitív képességeire

Hogyan hat a gyakori mobil- és tablethasználat a gyerekek figyelmi és társas készségeire, valamint finommozgására?

Részletek
A mobileszközök használatának hatása óvodáskorú gyerekek kognitív képességeire

Mobilkötődés, mobilhiány

Mi, felnőttek vajon mennyire kötődünk a mobilunkhoz? A mobiltól való elválasztás hatásainak kísérletes vizsgálata.

Részletek
Mobilkötődés, mobilhiány

Publikációk

Liszkai-Peres, K., Budai, Z., Kocsis, A., Jurányi, Zs., Pogány, Á., Kampis, G., Miklósi, Á. and Konok, V. (2024). Association between the use of mobile touchscreen devices and the quality of parent-child interaction in preschoolers. Front. Child Adolesc. Psychiatry 3:1330243. https://doi.org/10.3389/frcha.2024.1330243

PDF letöltése

Konok, V., & Szőke, R. (2022). Longitudinal Associations of Children’s Hyperactivity/Inattention, Peer Relationship Problems and Mobile Device Use. Sustainability, 14(14), 8845. https://doi.org/10.3390/su14148845

Dowload PDF

Csizmadia, G., Liszkai-Peres, K., Ferdinandy, B., Miklósi, Á., & Konok, V. (2022). Human activity recognition of children with wearable devices using LightGBM machine learning. Scientific Reports, 12(1). https://doi.org/10.1038/s41598-022-09521-1

PDF letöltése

Konok, V., Liszkai-Peres, K., Bunford, N., Ferdinandy, B., Jurányi, Z., Ujfalussy, D. J., … Miklósi, Á. (2021). Mobile use induces local attentional precedence and is associated with limited socio-cognitive skills in preschoolers. Computers in Human Behavior, 120(December 2020). https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106758

PDF letöltése

Konok, V., Bunford, N., & Miklósi, Á. (2020). Associations between child mobile use and digital parenting style in Hungarian families. Journal of Children and Media, 14(1), 91–109. https://doi.org/10.1080/17482798.2019.1684332

PDF letöltése

Konok, V., Pogány, Á., & Miklósi, Á. (2017). Mobile attachment: Separation from the mobile phone induces physiological and behavioural stress and attentional bias to separation-related stimuli. Computers in Human Behavior, 71, 228–239. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.002

PDF letöltése

Konok, V., Gigler, D., Bereczky, B. M., & Miklósi, Á (2016). Humans’ attachment to their mobile phones and its relationship with interpersonal attachment style. Computers in Human Behavior, 1;61:537–47.

PDF letöltése

Kutatásainkról a médiában

Ezért ne nyugtassa mobillal a hisztiző gyereket

24.hu, 2024

Magyar etológusok bizonyították: nem tesz jót a gyereknek, ha kütyüt kap a hiszti ellen

RTL, 2024

Ezért káros a mobilozás a kisgyerekekre

Origo, 2024

Már az óvodások is túlzásba viszik a kütyüzést, megnőtt a gyógypedagógiai, logopédiai fejlesztésre szoruló gyermekek száma

Népszava, 2023

Fact check: „a gyerekek agya transzba kerül a képernyőtől”

Telex, 2023

Veszélyes a túlzott kütyüzés, de nem biztos, hogy úgy, ahogy gondoltuk

NLC, 2022

Nem a mobilozástól lesz hiperaktív a gyerek, pont fordítva

24.hu, 2022

Totális a félreértés a sok mobilozásról, magyar kutatók szerint sok minden éppen fordítva igaz

HVG, 2022

Kevésbé ártalmas a mobilozás kisgyermekkorban, mint a tévézés

Qubit, 2022

A digitális eszközök és a hiperaktivitás kapcsolata kétirányú, oda-vissza hatnak egymásra

Telex, 2022

A képernyő bűvöletében

Demokrata, 2021

A mobilozás alapvetően megváltoztatta, ahogy a 2010 után született gyerekek befogadják a világot

Qubit, 2021

A digitális eszközök használata megváltoztatja azt, ahogyan a világot látjuk

HírTV, 2021

A sokat mobilozó gyerekek nem látják a fától az erdőt

Telex, 2021

Az ELTE kutatói szokatlan jelenséget tapasztaltak a mobilozó gyerekeknél

HVG, 2021

Milyennek nevelje a gyereket a mobil? Mit kezdjen egy gép a zaklatással?

Index, 2020

Hagyjam vagy ne hagyjam? A „kütyüzés” hatása a gyerekekre

Mindennapi Pszichológia, 2020

A kütyüzés hatásai - a gyerekek digitális eszközhasználati szokásait kutatják az ELTE Alfa Generáció Labor munkatársai

Magyar Televízió, M5, Novum című műsor, 2020

A kétéves gyerekek fele már ’kütyüzik’

Origo, 2019

Mit csinálj, ha a gyerek egyre többet kütyüzik? Magyar kutatók segítenek

Dívány, 2019

Digitális gyermekkor – segíts felfedezni az alfa generációt!

Mindset, 2019

Mozgásra ösztönző applikációt fejleszt egy magyar kutatócsoport, lehet jelentkezni

Dívány, 2019

Kicsik és kütyük- Interjú Konok Veronikával

Élet és Tudomány, 2019

A kétévesek fele kütyüzik

24.hu, 2019

A sokat kütyüző gyerekek jobban figyelnek a részletekre

Dívány, 2018

Hazai kutatók szerint így alakítja át agyunkat a digitális világ

Dívány, 2018

Már a kétévesek fele használ digitális eszközöket

Digitális Család, 2017

Olyan számunkra a mobil, mint a gyereknek a plüssmackó

Origo, 2017

Digitális kisbabák, avagy mi lesz veled, alfa-generáció?

Dívány, 2016

Digitális bennszülöttek és a mobiltelefon

National Geographic, 2016

A bizonytalan fiatalok jobban kötődnek a mobiljukhoz

Origo, 2016

A bizonytalan fiatalok jobban kötődnek a mobiljukhoz

Index, 2016

Angol nyelven

Alfi, a családbarát applikáció

Alfi, a családbarát applikáció

Szeretnéd, ha gyermeked fejlesztő játékokkal játszana úgy, hogy közben biztonságban van a digitális térben? Kipróbálnál egy interaktív, útválasztós mesét? Alfival határokat is szabhatsz gyermeked digitális tevékenységének (pl. időkorlátozás beállításával).

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.