Olvasnivalók

2023.01.16.

„Halló! Hallasz? És látsz?”

A gyerekek 4 éves korukra többnyire megértik, hogy a videócsevegésen keresztül a másik fél mit érzékel belőlük: látja, de fizikailag nem tudja megérinteni...

2022.12.18.

Az online marketing hatása a gyermekek étkezési szokásaira

Az influencerek könnyebben terelik az egészségtelen nasik felé a gyerekeket, mint az egészséges ételek irányába. Beszéljünk a nyílt és bújtatott reklámokról a...

2022.12.04.

Az életben vagy az online térben befolyásolhatóbbak-e a gyerekek?

Úgy tűnik, hogy amikor online tartalmakat néznek a gyerekek, mások – gyakran téves - véleménye jobban befolyásolja őket, mint a valós életben. Ha azt...

2022.11.20.

Szülői kommunikáció hagyományos és digitális játék közben

Bár a digitális játékokba ugyanúgy bevonódnak a szülők, mint a hagyományos játékokba, kisebb szerep jut nekik és inkább a gyermekek irányítanak a digitális...

2022.10.08.

Mindegy, hogy miből olvasom az esti mesét?

A legújabb kutatások azt bizonyítják, hogy a közös meseolvasás eltér a hagyományos és az elektronikus könyvek esetén: a tablet alapú könyvek olvasása során...

2022.09.30.

Mikor áll készen egy gyerek arra, hogy megkapja élete első mobilját?

Nincs konkrét szabály arra nézve, hogy mikor vegyél először gyerekednek saját mobilt. Azonban ha csak azt figyeled, hogy ne maradjon le másoktól, vagy hogy...

2022.09.18.

Mit tehet a gyermek, ha internetes zaklatással találkozik?

A legfontosabb, hogy beszélgessünk vele és adjunk neki konkrét, praktikus megoldási javaslatot a zaklatási helyzetben betöltött szerepétől függően. Pl. ha...

2022.09.02.

Vissza az iskolába! Mobillal vagy mobil nélkül?

Az okostelefonok kitiltása az iskolákból úgy tűnik, hogy nem megoldás. Helyette érdemes lenne a kütyüket a tanórákon oktatási célra felhasználni, vagy...

2022.08.28.

Csetelni vagy nem csetelni: ez itt a kérdés

Az okostelefon segít az ismerkedésben, de bizalmi problémákat, féltékenységet és kontroll-mániát okozhat a romantikus kapcsolatokban. Talán nem meglepő, hogy...

2022.07.16.

A reklámok hatása a gyermekekre és a reklám-tudatos szülő

A gyermekek életkorukból fakadóan még nem ismerik fel a reklámok célját és nem tudják, hogy „mire megy ki a játék”, ezért ők védtelenek a hirdetésekkel...

2022.06.29.

“Sharenting”, avagy így (ne) posztolj a gyerekedről

Amikor tartalmat osztasz meg gyermekedről a neten, tudnod kell, hogy azzal mások akár vissza is élhetnek. Ráadásul a legtöbb gyereket zavarja, ha megkérdezése...

2022.06.22.

Hogyan válasszunk fejlesztő mobilalkalmazást a gyermekünknek?

A megfelelő applikáció kiválasztásával a gyermekünk sokat tanulhat, de honnan tudjuk, hogy valóban megfelel-e neki vagy, hogy tényleg fejlesztő-e? Az...

2022.06.07.

Szülői mobilozás a játszótéren

A játszótéri megfigyelések szerint azok a szülők jobban tudnak érzelmileg kapcsolódni a gyermekeikhez és éberebbek a veszélyhelyzetekre, akik otthon vagy...

2022.05.29.

Valóban nyugodtabbá teszi a kütyü a hisztiző gyermeket?

Ha gyermeked lecsendesítéséhez a digitális eszközt veted be, nem tanulja meg önmagát megnyugtatni és negatív érzelmeit megfelelően szabályozni. Megszokja azt,...

2022.05.18.

A tyúk vagy a tojás? Viselkedésproblémák és túlzott kütyüzés - melyik az ok, és melyik az okozat?

Nem a mobilozástól lesz hiperaktív a gyerek, hanem fordítva: az izgő-mozgó gyerek többet fog mobilt használni. A társas problémák és a kütyüzés viszont...

2022.04.30.

A szülő mobilozása evés közben hatással lehet a gyerek viselkedésére?

Ha étkezés közben rövid időre felveszed a nagyon sürgős hívást, az nem zavarja meg gyermekedet. De ha folyamatosan figyeled a kijelzőt vagy nyomkodod a...

2022.04.23.

Az elektronikus vagy a hagyományos mesekönyvekből tanulnak jobban a kisgyerekek?

Bár a modern digitális eszközöknek (tablet, mobil) lehetnek negatív hatásai, bizonyos formában előnyünkre is válhatnak: az elektronikus könyvek a játékos...

2022.04.10.

Már a mobiltelefon puszta jelenléte vezetés közben fokozhatja a közúti baleset kockázatát?

Ha vezetés közben magadhoz közel tartod a telefonodat, pl. a mobiltartóban vagy a zsebedben, be sem kell kapcsolnod ahhoz, hogy figyelmedet elvonja. Különösen...

2022.03.09.

Hogyan védekezzünk az internetes hírek okozta bénító félelem ellen?

Akkor tudsz hatékonyan ellenállni a pániknak a sokkoló hírek özönében, ha átélve nehéz érzéseidet, bizonyos távolságot tudsz azoktól kialakítani. Ebben...

2022.02.20.

Evés közben tévézik, vagy tévézés közben eszik a gyerek?

Vajon hogyan hatnak a kütyük az étkezési szokásokra? Nem feltétlenül baj, ha néha kütyüzik a gyermeked egy-egy étkezés során. Viszont nem mindegy, hogy mit...

2022.02.05.

Csecsemők és a digitális képernyő: csak a “minden vagy semmi” létezik?

Azzal, hogy ott vagy kisgyermekeddel, amikor kütyüzik, és megbeszéled vele a látottakat, már teszel azért, hogy a káros hatásoktól megvédd. Ha biztosítod neki, ...

2022.01.30.

Te mikor beszélgetsz többet a gyerekeddel, meseolvasás vagy mesenézés közben?

Sokan gondolhatják, hogy a közös mesenézés nem különbözik a közös meseolvasástól. Egy friss amerikai kutatás szerint azonban a szülői nyelvhasználat minősége...

2022.01.17.

Vajon összefügg a tinik negatív hangulata a sok mobilozással?

A kutatók szerint igen. Emiatt fontos lehet odafigyelni arra, hogy ne töltsön túl sok időt a tinédzser a mobiltelefonján. A kütyüzéssel töltött időn túl az is...

2022.01.05.

“Vacsora után miért ne nézhetne meg néhány mesét a gyerekem?”

Kutatók egy estére “beköltöztek” a gyerekek otthonába, hogy kiderítsék, vajon az esti kütyüzés kihat-e a kisgyerekek alvására. “Hagyjam a gyerekemnek, hogy...

2021.12.19.

Hogyan befolyásolja az óvodáskori képernyőhasználat a későbbi képzelőerőt?

A gyerekek digitális médiahasználat közben, pl. amikor mesét néznek vagy játszanak, főleg képek és hangok formájában fogadják be az információt. Ilyenkor nem...

2021.12.14.

Háttérben szóló tévé - Hogyan hat az együtt töltött időre?

Úgy tűnik, hogy bizony nem érdemes bekapcsolva hagyni a televíziót, még akkor sem, ha közben azt hisszük, ugyanúgy tudunk figyelni a gyerekünkre. A vizsgálatok ...

2021.12.05.

A türelmes és rugalmas viselkedés kialakulása szempontjából van-e jelentősége annak, hogy hogyan, mire használja a kisgyerek a mobileszközt?

A fejlesztő app még az oktató videóknál is jobb hatással van a gyerekekre - türelmesebbek lesznek tőle és javulhat az emlékezetük is. A gyerekek ma már...

2021.11.23.

Hogyan hat a kisgyermekkori kütyüzés az óvodáskori gondolkodási, nyelvi és mozgásos képességekre?

A digitális média kisgyerekekre gyakorolt hatása nagyon összetett képet mutat és nehéz vizsgálni. Egy nemzetközi kutatás (Supanitayanon és mtsai. 2020)...

2021.11.11.

Hogyan függ össze a képernyő előtt töltött idő és a szabadtéri játék a gyerekek társas készségeivel?

Számos kutatás bizonyította már, hogy mind a szabadtéren végzett, fizikai aktivitással vegyített játék, mind a képernyő előtt töltött idő rengeteg tényezőt...

2021.11.01.

Lehet-e összefüggés a szülő mobiltelefon használata és a kisgyermek érzelmi/viselkedési problémái között?

A gyerekek érzelmi/viselkedési problémái már a korai életévekben is megmutatkozhatnak. Vannak olyan tünetek, amelyek kifelé nyilvánulnak meg, és elsősorban a...

2021.10.21.

A gyakori okostelefon-használat által előidézett kognitív és agyi változások

Az okostelefon-használat az emberek mindennapjainak meghatározó részévé vált, a hosszútávú hatásairól azonban keveset tudni, hiszen a kutatások többsége...

2021.10.11.

Néhány perces kütyüzés hat a kisgyerekek rugalmas gondolkodására és viselkedésére?

A kézbe vehető, érintésre változó, hangot adó érintőképernyős mobileszköz könnyen felkelti egy bölcsődés korú kisgyermek érdeklődését. Látva, hogy a kicsi...

2021.09.29.

Ki dönti el, hogy hogyan használja a gyerek a mobiltelefont?

Mi a mesterséges intelligencia? A mesterséges intelligencia alatt olyan algoritmusokat értünk, amik képesek a korábban ember által végzett részfeladatokat...

2021.09.19.

Nyugodtak lehetünk-e, ha “úgysem nézi” a kisgyermek a bekapcsolt tévékészüléket?

A digitális készülékek és óriásképernyők világában nem ritka, hogy a bölcsődés korú kisgyerek a nappaliban bekapcsolt tévékészülék előtt játszik. A tévében...

2021.08.16.

Saját mobil=boldogabb gyerek?

Manapság egyre több gyerek rendelkezik saját mobileszközzel, sokaknak közülük már alsó tagozatos korukban is van mobiltelefonjuk, tabletjük vagy okosórájuk. A...

2021.07.30.

A digitális média használatának hatása az anya-csecsemő kapcsolatra

Vajon hogyan változott meg az anyák és gyermekeik kapcsolata, amióta szinte folyamatosan körül vagyunk véve digitális eszközökkel? Hogyan hat a csecsemő és az...

2021.07.01.

“Az az enyém!”- mobileszközök és osztozkodás ovis korban

A kütyüzés legtöbbször magányos tevékenység, és felnőttként nem is szívesen osztozkodunk eszközeinken. Vajon a digitális eszközök már gyerekkorban is ezt a...

2021.06.16.

Manipulált képek hatása a tinédzser lányok testképére

A tinédzserek körében az egyik legnépszerűbb közösségi applikáció az Instagram. Közel 400 millió aktív felhasználója van, akik körülbelül 80 milllió képet...

2021.06.07.

Digitális magántulajdon-már gyermekkorban?

A digitális eszközök gyors térnyerésével párhuzamosan megjelent az igény arra is, hogy okostelefonjainkat, tableteinket, illetve egyéb hordozható...

2021.05.18.

Milyen hatással vannak hosszútávon a stratégiai videójátékok a tinédzserek problémamegoldó képességére és iskolai teljesítményére?

Egy kanadai kutatás (2013) különböző típusú videójátékok hosszútávú pozitív hatásait vizsgálta gimnazista tanulók esetében. Közel 1500 tinédzsert vizsgáltak 4...

2021.05.09.

Figyelsz rám egyáltalán?!

A mobileszközök egyre szélesebb körű használatával párhuzamosan növekszik azoknak a serdülőknek a száma, akik mobilfüggőséggel küzdenek vagy legalább is...

2021.05.02.

Hogyan hat a tévénézés az óvodások társas képességére?

A legtöbb kisgyermek napjának ma már megszokott része a televíziónézés. Kérdéses, hogy ez a tevékenység milyen hatással van olyan tényezőkre, mint pl.: a...

2021.04.28.

Játékok a szülő-gyermek interakció tükrében: hagyományos vagy inkább elektronikus?

Az elmúlt 30-40 évben megfigyelhető az a tendencia, hogy a gyerekek játékra fordított ideje egyre csökken. Különösen igaz ez a hagyományos játékokra, amelyek...

2021.04.15.

Hogyan segíti a közösségi média a tinédzserek megküzdését a magánnyal és a szorongással a koronavírus pandémia alatt?

A már több mint egy éve életünkben jelen lévő koronavírus nem csak fizikai jellegű egészségkárosodást okoz a társadalom tagjai számára. A járvány miatt hozott...

2021.04.01.

Internetes zaklatás hatása a tinédzserek pszichés egészségére

Ahogy egyre elterjedtebbé válnak az okostelefonok a tinédzserek körében, úgy változnak a szokásaik is az életük sok területén. Igaz ez az iskolai zaklatásra...

2021.03.05.

A sokat mobilozó gyerekek nem látják a fától az erdőt

Mit látsz a képen? Mondd ki, ami először eszedbe jut! Ha csillagot mondtál, akkor te valószínűleg a részletekre, míg ha napot, akkor inkább a teljes képre...

2020.08.25.

Tanulmány a kütyüzésről

Szeretnél többet tudni a kütyüzés gyerekekre gyakorolt hatásáról, de eddig nem találtál magyar nyelvű, tudományos igényű összefoglaló cikket? 👧👦📱💻 Akkor jó ...

2020.06.15.

Gyerekek és karantén

Laborunk munkatársa, Tóth-Farkas Renáta írt egy cikket arról, hogy a karatén alatt átélt szorongás milyen hatással lehet a gyerekek életére hosszú távon....

2019.05.21.

A WHO ajánlás margójára – 0-5 év közötti gyerekek napirendje

A közelmúltban megjelent WHO (Egészségügyi Világszervezet) ajánlás sokat idézett része a képernyő előtt (tv, tablet, telefon) töltött idő mennyiségének...

2018.09.07.

Hogyan alakítja át agyunkat a digitális világ?

A Dívány oldalán megjelent cikkünkből többek közt kiderül, mi az a Google hatás, hogyan hat a fordított szocializáció, milyen előnye lehet a számítógépes...